Veelgestelde vragen


Bank of Scotland Hypotheken

  • Producten

    • Met wie werkt Bank of Scotland samen?

      Op het gebied van verzekeringen bij een spaarhypotheek werkt Bank of Scotland samen met Reaal.

      Als het gaat om overige verzekeringen dan bent u vrij om te kiezen voor een andere verzekeraar.
      Voor de administratie van uw lening werkt Bank of Scotland samen met Stater Nederland, een gerenommeerde organisatie die voor een groot aantal geldverstrekkers in Nederland de administratie uitvoert.

    • Onderschrijft Bank of Scotland de Gedragscode Hypothecaire Financieringen?

      Jazeker. Deze code kan invloed hebben het het maximale hypotheekbedrag dat u kunt lenen. Meer informatie over de Gedragscode leest u hier.
       

    Voorwaarden

    • Algemene voorwaarden

      Kijk voor de algemene voorwaarden onder het menu downloads in het menu help & informatie.

    Procedure

    • Kan ik mijn bestaande hypotheek verhogen?

      Loopt uw hypotheek bij Bank of Scotland en wilt u deze verhogen? Bijvoorbeeld om een verbouwing te financieren? Dat kan op 2 manieren:

       

      1. Door gebruik te maken van de hogere inschrijving bij de notaris. Mogelijk heeft u bij uw eerste hypotheek de mogelijkheid gebruikt om de lening voor een hoger bedrag in te laten schrijven dan het destijds benodigde bedrag. In dat geval betaalt u geen notariskosten op het moment dat u de hypotheek wilt verhogen. Om hier een hypotheekaanbod voor aan te vragen kunt gebruik maken van dit aanvraagformulier. 
      2. Door een tweede hypotheek af te sluiten. Kunt u geen gebruik maken van een hogere inschrijving op uw eerste hypotheek? Dan kunt u een tweede hypotheek op uw huidige woning afsluiten. Hiervoor betaalt u opnieuw notariskosten. Het sluiten van een tweede hypotheek is alleen mogelijk als de eerste hypotheek ook via Bank of Scotland loopt. Om hier een hypotheekaanbod voor aan te vragen kunt u gebruik maken van het aanvraagformulier verhoging hypotheek.
      3.  

      Het is niet mogelijk alleen een 2e hypotheek bij Bank of Scotland af te sluiten. Belt u voor mogelijkheden om uw gehele hypotheek over te sluiten naar Bank of Scotland onze Hypotheek Service Desk via ons gratis nummer 0800 – 888 88 22.

    • Hoe is de variabele rente opgebouwd?

      Variabele rente

      Bij leningen met een maandvariabel rentepercentage wordt iedere maand door Bank of Scotland het rentepercentage per de eerste van de maand vastgesteld.

       

      De hoogte van het rentepercentage wordt bepaald door de volgende factoren: het basistarief, opslagen in verband met ontwikkelingen op de kapitaalmarkten en kapitaalkosten, doorlopende kosten, individuele risico-opslagen en winstopslag. Dit betekent dat Bank of Scotland het rentepercentage iedere maand kan wijzigen en dat van tevoren niet is vast te stellen wat de rente in de nieuwe maand zal zijn. U loopt dus een renterisico.

      Als het rentepercentage stijgt, betaalt u per maand meer en als het rentepercentage daalt, betaalt u minder. Als u het renterisico wilt beperken, kunt u informeren naar de mogelijkheden om het rentepercentage voor een langere periode vast te zetten.


      De actuele rentepercentages kunt u hier raadplegen.

       


      Vaste rente

      Bij leningen met een vast rentepercentage wordt bij afloop van de rentevaste periode voor de volgende rentevastperiode Bank of Scotland het rentepercentage vastgesteld.

       

      Ongeveer 3 maanden voor het verstrijken van de rentevastperiode ontvangt u een brief met daarin de rente voor de nieuwe rentevastperiode. Op dat moment kunt u voor de nieuwe rentevastperiode desgewenst een andere rentevaste periode kiezen als die beter past bij uw situatie.

       

      De hoogte van het rentepercentage wordt bepaald door de volgende factoren: het basistarief, opslagen in verband met ontwikkelingen op de kapitaalmarkten en kapitaalkosten, doorlopende kosten, individuele risico-opslagen en winstopslag. Dit betekent dat Bank of Scotland het rentepercentage aan het einde van iedere rentevastperiode kan wijzigen en dat van tevoren niet is vast te stellen wat de rente in de nieuwe rentevastperiode zal zijn. Ook in dit geval loopt u dus een renterisico.
       

      De actuele rentepercentages kunt u hier raadplegen. 

    • Kan ik mijn woning door iedere willekeurige taxateur laten taxeren?

      U bent verplicht om de waarde van een bestaande woning door een erkende taxateur te laten vaststellen. De kosten van de taxatie zijn voor uw rekening.
      De taxateur kijkt naar het type huis, de grootte, staat van onderhoud, de ligging, prijs van vergelijkbare huizen, etc. Een taxatierapport dient te zijn opgemaakt door een persoon die daartoe bevoegd is en deze mag op geen enkele wijze betrokken zijn bij de transactie van (ver)koop of financiering.
      Het taxatierapport dient te zijn opgemaakt door een persoon die is ingeschreven in het register van:
      • de stichting Nederlands Register van Vastgoed Taxateurs (NRVT); of
      • de stichting Instituut Certificatie en Register Makelaar- Taxateur onroerende zaken (CRMT); of
      • de stichting Certificering VBO Makelaars (SCVM); of
      • de stichting Register Taxateurs Onroerende Zaken (SRTOZ)
      Verder moet het taxatierapport gevalideerd zijn door een WEW erkend instituut en mag het taxatierapport op het moment van hypotheekaanvraag niet ouder zijn dan 3 maanden.
      De afstand tussen de te taxeren woning en de standplaats van de taxateur mag niet meer bedragen dan 20 kilometer.
      Voor de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag geldt dat de taxateur in dezelfde plaats als de te taxeren woning gevestigd dient te zijn.
      Voor de provincies Groningen, Friesland en Zeeland geldt dat de taxateur binnen een straal van 30 kilometer van de te taxeren woning gevestigd moet zijn.
       

    • Mijn rentevastperiode eindigt binnenkort. Hoe wordt het nieuwe tarief vastgesteld?

      Zo'n 3 maanden voordat uw rentevastperiode eindigt ontvangt u van ons per post een brief met een nieuw rentevoorstel. Wij bieden u standaard dezelfde rentevastperiode aan als u nu ook heeft. Mocht u voor een andere rentevastperiode willen kiezen, stuurt u uw verzoek dan naar Bank of Scotland of neemt u contact op met onze Hypotheek Service Desk via ons gratis nummer 0800 – 888 88 22.

       

      Aan de hand van uw verzoek zullen wij een hypotheekaanbod voor u opmaken met daarin de nieuwe rentevastperiode. Wij kunnen slechts één hypotheekaanbod per verzoek voor u opmaken. Wanneer u akkoord gaat met ons aanbod dan moet u het ondertekenen en retour sturen naar Bank of Scotland voordat uw rentevastperiode is geëindigd. U kunt het ondertekende document ook inscannen en naar ons e-mailen.
      De nieuwe rente gaat dan in aansluitend op de einddatum van uw vorige rentevastperiode.

       

      Let u voor de exacte data op de correspondentie horend bij het door u ontvangen hypotheekaanbod. Aan uw keuze om te kiezen voor een andere rentevastperiode zijn geen kosten verbonden. Uiteraard kunt u ook uw variabele rente kosteloos omzetten in een vaste rente.

    • Ik wil een wijziging doorvoeren op mijn bestaande hypotheek. Hoe doe ik dat?

      Mail uw verzoek naar info@bankofscotland.nl onder vermelding van uw hypotheeknummer of neem contact op met onze Hypotheek Service Desk via ons gratis nummer 0800 – 888 88 22.

    • Ik wil mijn adres wijzigen, hoe geef ik dat door?

      U kunt uw adreswijziging doorgeven aan ons administratiekantoor Stater.

       

      Stater Nederland B.V.
      Postbus 2686 3800 GE Amersfoort
      Telefoon: 033 450 9300 (ma t/m vrij 08.30 - 17.30 uur)
      Fax: 033 450 9542
      Internet: www.stater.nl
      E-mail: info@stater.nl of via ons formulier.

       

    • Kan ik een nieuwe polis aan mijn bestaande hypotheek verpanden?

      Mail uw verzoek naar bankofscotland onder vermelding van uw hypotheeknummer.

       

      U kunt ook contact opnemen met onze Hypotheek Service Desk via ons gratis nummer: 0800 – 888 88 22.

    • Wij gaan uit elkaar. Kan ik de hypotheek op een naam voortzetten?

      De persoon die in de woning blijft wonen moet de hypotheek op zijn of haar inkomen kunnen dragen. Op de pagina Downloads kunt u het formulier: 'Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid' vinden. Dit formulier kunt u gebruiken om uw verzoek voor ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid bij ons in te dienen.

      Als u vragen heeft over uw specifieke situatie dan kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met de Hypotheek Service Desk.
       

    • Ik heb een hypotheek bij Bank of Scotland maar heb een nieuwe woning gekocht. Kan ik
      de rente van mijn huidige hypotheek meenemen?

      Of de voorwaarden van uw huidige hypotheek hierin voorzien kunnen wij voor u bekijken. Neemt u hiervoor contact op met onze Hypotheek Service Desk via ons gratis nummer 0800 – 888 88 22

    • Wordt de extra maandtermijn bij aflossing in rekening gebracht (Budget / Easy/ Economy Hypotheek)?

      In tegenstelling tot het in bepaalde versies van de Voorwaarden van de Budget Hypotheek, Economy Hypotheek en de Easy Hypotheek bepaalde, brengt Bank of Scotland bij volledige aflossing geen extra maandtermijn(en) in rekening.

    Contact

    • Wanneer zijn jullie bereikbaar?

      U kunt ons bereiken op maandag t/m donderdag van 09.00 tot 21:00 uur en vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur. Bel gratis 0800 888 88 22.
       

    • Hebben jullie adviseurs in het land?

      Bank of Scotland heeft geen eigen adviseurs, maar kan u doorverwijzen naar een onafhankelijke adviseur in uw regio die u een persoonlijk advies kan geven. Hij of zij brengt uw persoonlijke financiële situatie in kaart en geeft op basis daarvan een deskundig advies op maat.
       

      Zoek een adviseur


Over Bank of Scotland

  • Over Bank of Scotland

    • Wat is de achtergrond van Bank of Scotland

      Bank of Scotland (niet te verwarren met Royal Bank of Scotland (RBS) is sinds 1999 als hypotheekverstrekker op de Nederlandse markt actief. Vanaf 2010 biedt de bank ook spaarproducten aan. Dit doen wij onder de naam Lloyds Bank.
      Sinds november 2014 worden nieuwe hypotheken verstrekt onder de naam Lloyds Bank.
      Bank of Scotland en Lloyds Bank maken deel uit van Lloyds Banking Group.

      Bank of Scotland Nederland onderscheidt zich van andere banken door vanuit een vernieuwend business model en een eigenzinnige visie de markt te bedienen. Kenmerkende bedrijfseigenschappen zijn de betrouwbaarheid, de kwaliteit, de resultaatgerichtheid en het constante streven naar 'customer excellence'.