Wij zijn er voor u, ook als het tegenzit

Wordt het moeilijk om de volgende hypotheekbetaling te doen? Krijgt u het benauwd als u aan de volgende betaling denkt? Pak gerust de telefoon en bel ons. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Ook als u nog geen betaalachterstand heeft.

Bij Bank of Scotland weten we: het leven kan anders lopen

Het leven zit vol verrassingen. Leuke en minder leuke. Maar wat er ook gebeurt: zolang de lening voor uw huis nog niet is afgelost, moet u elke maand uw hypotheek betalen. Dus als uw inkomen daalt of uw uitgaven flink stijgen, kan er soms een probleem ontstaan met het betalen van uw hypotheek. Wacht dan vooral niet tot uw financiële buffer helemaal op is. Samen zoeken we naar een oplossing:

Bent u tijdelijk niet in staat om uw hypotheek te betalen omdat uw inkomen is gedaald? Of draait uw onderneming minder goed? Neem contact met ons op. Misschien is het beter om uw hypotheek anders in te richten. Of kunnen we een betalingsregeling met u afspreken.

Krijgt u uw oude woning niet verkocht? Misschien kunnen we u helpen om deze periode te overbruggen of te verkorten. We kunnen u op verschillende manieren helpen.

Levert de verkoop van uw woning niet genoeg geld op om uw hypotheek volledig af te lossen? Dan houdt u een restschuld over. In sommige gevallen kunt u dan de restschuld financieren met de hypotheek op uw nieuwe woning. Ook kunnen wij samen met u kijken naar een regeling voor de terugbetaling van uw restschuld.

Ook in uw privésituatie loopt het soms anders dan verwacht. Bij een scheiding moet u beslissen wat er met het huis gebeurt: verkopen of erin blijven wonen? Als het financieel mogelijk is, kan één van u in de woning blijven wonen. Zo niet, dan is het vaak verstandiger om samen het huis te verkopen. Beide beslissingen hebben gevolgen voor uw hypotheek: in het eerste geval moet u die overzetten op één naam. In het tweede geval lost u uw hypotheek helemaal af.

Ook als uw partner overlijdt, moet u de afweging maken: verkopen of er blijven wonen. Veel hangt af van de financiële maatregelen die u samen met uw partner heeft getroffen. Is er ooit een overlijdensrisicoverzekering afgesloten? Krijgt u een uitkering uit de pensioenregeling van uw partner? Kortom: u zult uw financiële situatie in kaart moeten brengen. Dat kan met het gratis Persoonlijk Budgetadvies van Nibud.

Vragen? Bel gratis 0800 888 88 22

Bereikbaar van maandag - donderdag van 08.30u tot 20.00u en vrijdag van 08.30u tot 17.30u. Of wij bellen u op een moment dat het u goed uitkomt.

Wat kunt u zelf al doen?

Zelf kunt u ook al een aantal dingen doen om betalingsachterstand te voorkomen:

Gratis Persoonlijk Budgetadvies van Nibud

Als u krap bij kas zit, is het extra belangrijk dat u goed inzicht heeft in uw inkomsten en uitgaven. Zonder dit inzicht is het moeilijk een goede oplossing te vinden. Daarom is het slim om alvast met de gratis online tool van het Nibud aan de slag te gaan. U krijgt dan een helder beeld waaraan u uw geld allemaal uitgeeft. En hoe u uw geld uitgeeft in vergelijking met anderen. U krijgt meteen tips om meer grip te krijgen op uw uitgaven: Persoonlijk Budgetadvies.

Geen werk? Kijk op werk.nl

Als u te weinig inkomsten heeft, kunt u misschien op zoek naar een (andere) baan. Op werk.nl van UWV vindt u informatie en tips voor het vinden van een nieuwe baan. Denk aan netwerktips, het schrijven van een goede sollicitatiebrief en over opleidingen.

Werkloos? Vraag een WW-uitkering aan

Lukt het niet om snel een nieuwe baan te vinden? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV. Kijk op uwv.nl of u recht heeft op een uitkering. Op werk.nl vindt u ook meer informatie over uw rechten en plichten bij ontslag.

Wat als u uw hypotheek niet betaalt?

Als u uw hypotheek niet betaalt, dan nemen wij contact met u op. Dan gaan we samen met u op zoek naar een oplossing. Zo zorgen we er samen voor dat uw betalingsachterstand niet verder oploopt.

Samen vinden we een oplossing

Dit zijn de oplossingen die we met u kunnen bespreken:

  1. Betalingsregeling: Een mogelijke oplossing is dat wij een betalingsregeling met elkaar afspreken. u spreekt met ons af hoe en wanneer u uw openstaande betalingen gaat betalen.
  2. U verkoopt uw woning: soms is het verkopen van uw woning de beste optie. U betaalt dan uw hypotheekschuld in een keer af.

Meer weten? Download ook onze Brochure betalingsproblemen.

Lukt dit niet?

Lukt het u niet om u aan de betalingsregeling te houden? Of komen we er samen niet uit terwijl de betalingsachterstand toeneemt? Dan krijgt u mogelijk met deze stappen te maken:

  1. Registratie bij Bureau Krediet Registratie. Als u langere tijd uw hypotheek niet betaalt, dan melden wij uw betalingsachterstand bij Bureau Krediet Registratie. Dat is verplicht. Hierdoor kunt u in de toekomst minder snel of helemaal geen leningen meer afsluiten bij banken. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat leest u op bkr.nl
  2. Deurwaarder. Deze stap zetten we natuurlijk liever niet. Maar als het moet, schakelen wij een deurwaarder in. De deurwaarder zorgt er dan voor dat u de verschuldigde bedragen alsnog betaalt. Dat kan hij doen door bijvoorbeeld (een deel van) uw spullen op te eisen en die te verkopen.
  3. Gedwongen verkoop. Dit gebeurt gelukkig zelden. Maar zien wij geen andere mogelijkheid om ons geld terug te krijgen? Dan kunnen wij een notaris opdracht geven om uw woning te verkopen.

Maak u zich zorgen? Bel ons op 0800 888 88 22

Neem gerust contact met ons op. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. U kunt ons bereiken van maandag - donderdag van 08.30u tot 20.00u en vrijdag van 08.30u tot 17.30u.